Thursday 4 February 2016

Filled Under:

Perempuan Sekarang? Memilih! – Teguran ‘Sentap’ Buat Wanita Yang Letak Hantaran Tinggi Tapi..

Isu & Kontroversi
duitcover
Selain kos hidup yang semakin hari semakin membebankan, nilai hantaran yang tinggi juga antara sebab mengapa ramai belia pada hari ini terpaksa menangguhkan hasrat berkahwin di usia muda.
Namun berbaloi ke beri duit hantaran yang mahal mencecah puluhan ribu tapi kerja rumah tak pandai buat, tak boleh uruskan diri sendiri, apatah lagi menguruskan suami?
Ikuti confession lelaki ini, nampak tak puas hati betul tu. Apa pendapat korang?

Perempuan sekarang? Memilih

suri
Ak ada terbaca bab post psal hantaran 15k tapi na kurangkan, then aritu ada psl hantaran ikut education. Aku lelaki, ni je pendapat aku. Serius aku tak kesah kalau perempuan tu or family dia nak hantaran mahal2. 20k ke. Aku sanggup cari der, ikat perut asal perempuan tu ada mcm ciri mak ngn nenek aku. Nenek aku ni tak belajar tinggi der, pmr pun takde. Tapi bab layan tetamu, jaga rumah, masak, jaga hubungan keluarga? Memang terbaik sgt. Tak pernah merungut. Even dia hanya terima duit belanja dri atuk aku. Nak kata perempuan skrg nak hantaran brg mahal2. Ko bangun hari minggu dah la matahari tegak. Ada masa lapang, abeskan tgk movie korea then berangan nak ciri suami kau mcmtu. Tgk drama petang2 then nak suami kaya, so boleh la ko tumpang senang. Nenek aku jatuh bangun sama2 ngn atuk aku weh. Susah senang sama2, jaga atuk aku wkt sakit.
Hantaran nak 30k? Takdehal, kalau ko sendiri rasa kau layak. Nenek aku, jaga gila hubungan dgn sedara mara dia, sapa pun. Tak cakap belakang. Kenduri sedara mara tak pernah miss. Perempuan skrg? Memilih, taknak pergi kenduri tu lah sebab tak kenal, sebab tak suka nnti kt kenduri panas lah.

Satu kerja rumah pun tak buat

duittt
Ye, aku tau perempuan skrg ramai educated, belajar doktor, oversea, ada degree. Tak main la hantaran 10k. Nanti org kata apa. Padahal, satu kerja rumah tak reti buat. Nak kata dalam Islam laki yg ptut buat kerja rumah, prmpuan hanya lahirkan anak? Well ko tak layak hantaran mahal2. Kahwin ad give n take, ia bukan fantasi, realiti. Kahwin ni pahit, kalau awal2 bab hantaran pun dah telagah, mcm mana kemudian hari. Ingat der, hidup ni bukan semata duit, hormat salah satu pling penting. Aku ckp ni bukan tuding kt permpuan je. Utk lelaki sekali, lelaki pun haprak je zaman skrg. Hahaha. Termasuk aku. Tapi aku tgh proses nak perbaiki diri. Doakan aku guys.
Sumber : IIUM Confessions




0 comments:

Post a Comment